Koding på Eide skole

klassen-sett-forfraIKT-senteret sier koding eller programmering i skolen ofte begrunnes  med at det er en nødvendig kompetanse for å lære, arbeide og leve i dagens og morgendagens samfunn. Elevene får trent på 21. århundrets ferdigheter som er: Kreativitet, innovasjon, kritisk tenkning, metakognisjon, kommunikasjon, samarbeid, digital kompetanse og dannelse, medborgerskap, karriere og arbeidsliv.

Vi lever i ei digital tid, og det er viktig at dagens unge lærer å bli brukere og produsenter, ikke bare passive forbrukere.
Koding har en sterk kobling mellom teori/kunnskap og praksis/anvendelse og kan bidra til at skolefag oppleves mer forståelig, konkret og relevant for eleven.

I forrige uke startet Eide skole opp med koding på flere klassetrinn. For at elevene skal forstå hva koding dreier seg om, startet de med appen Bee-Bot. Etterhvert skal de få prøve programmering i Swift Playgrounds, som er Apples nye programmeringsapp. De avsluttet uka med å programmere Sphero og droner. Å programmere krever logisk tenkning og problemløsing, og skolen forteller om aktive og engasjerte elever som gleder seg til nye undervisningøkter med koding på timeplanen.

 

Karmøyskolen – knallgod på digitalisering

Atea Community er Norges største IT-konferanse og arrangeres av Atea i åtte av de største byene i Norge.

Community er nå i Stavanger, og i dagens første «keynote»-foredrag snakket adm. dir. i Atea Norge, Michael Jacobs, om Atea sin visjon som er «Vi bygger Norge med IT».  I sitt foredrag snakket Michael om den digitale transformasjonen, som med økende krefter bryter seg vei inn i både liv vårt og arbeid.  Han presenterte tre skritt mot en digital transformasjon, der første skrittet er teknologi, det andre samarbeid (å jobbe sammen internt og eksternt) og det tredje er å bruke kunnskap og fantasi til å identifisere områder som kan transformeres med digitalisering.

Da Michael snakket om samarbeid, løftet han frem Karmøyskolens satsing på innføring av nettbrett som et godt eksempel.  Karmøyskolen har i iPad-satsingen et stort fokus på kollektiv kompetanse gjennom økt samarbeid, både internt på skoler og mellom skolene (fysisk tilstedeværelse og kommunikasjonsløsninger som Yammer, Showbie og Vigilo).  Økt samarbeid er en forutsetning for de kreative kreftene som kan sørge for at vi tar de store skrittene – og det gjelder all utvikling, ikke bare innenfor digitalisering.

En stor takk til lærere og elever i Karmøyskolen. Det er dere som setter oss på kartet og sørger for at vi lager en historie som er verdt å fortelle på en stor scene i Stavanger, foran 800 ledere og digitaliseringsspesialister i regionen vår.

 

Gratulerer Håvik!

Sindre og Eivor fra 7.klasse på Håvik skole forrige skoleår, deltok sammen med kontaktlærer Ingeborg Dale Mannes på den store Kikora mattefinalen i Oslo i går.  De endte på en formidabel 6.plass for lagene fra 5.-videregående skole!  De fikk også 3.plass for hele mellomtrinnet og 3.plass for alle 7.klasser.

Det var totalt 69 lag som deltok på denne nasjonale mattefinalen i Oslo.  Vi gratulerer så mye til Sindre, Eivor og Ingeborg – og takker for en fjær i hatten til Karmøyskolen 🙂

 

6 nye skoler inn i prosjektet 1:1 iPad

FullSizeRender 17Skolesjef Gyda Auestad ønsket lærerne som skal starte opp med 1:1 iPad velkommen til en ekstra spennende skolestart der de nå skal kombinere viktige pedagogiske prinsipp med iPad. Hun begrunnet dette med at vi lever i en tid med stadige endringer, og at vi står i en situasjon hvor vi ikke vet hvordan deler av arbeidsmarkedet vil se ut for de som nå begynner i 1. klasse. Dette må vi som jobber med utdanning forholde oss til og ta innover oss, sier hun. Målet med prosjektet er derfor å forberede elevene på fremtiden samtidig som elevene skal utvikle seg og ha fremgang i læringsarbeidet.

Skolesjefen sa videre at god pedagogisk bruk av digitale verktøy krever aktiv involvering av dem. Dette forutsetter at lærerne selv mestrer verktøyene,og kan lære elevene å bruke dem på en god måte. Skolene skal derfor være med i et opplæringsløp med Rikt de neste fire månedene.
Skolesjefen takket lærerne til slutt for at de har sagt ja til å være med på en endring av pedagogisk praksis der elevene skal være aktivt engasjert i læringsarbeidet i samarbeid med medelever.

Stor matematikkaktivitet i skolene i Karmøy

Første mai gikk det nasjonale startskuddet for årets Mattemaraton mattemaraton2. 422 oppgaver med hoderegning skulle løses i løpet av mai måned. Konkurransen er åpen for alle elever fra og med 5. klasse. Elevene skulle konkurrere på sitt kunnskapsnivå med oppgaver tilpasset lærerplanen.
16 skoler i Karmøy deltok. Les mer på http://mattemaraton.no

Håvik skole, Mykje skole, Ferkingstad skole og Kolnes skole har klasser som har kvalifisert seg til Mattemaraton –finalen i Oslo. Av disse ble Mykje skole og Håvik skole trukket ut til å delta i landsfinalen i Oslo i august.

I tillegg vant en elev ved Ferkingstad skole – Simen Eriksen– ett av nettbrettene som Kikora trakk blant alle som fullførte minst ett Maraton.

Ingen hele klasser klarte å fullføre en Mattemaraton, men Kolnes var veldig nære. I 7. klasse på Kolnes skole ved lærer Astrid Brunvatne, har hver elev i snitt fullført 1098 Mattemaraton-oppgaver i løpet av mai. Det tilsvarer ganske nøyaktig 2,5 Maraton!!!
22/23 elever har fullført minst ett Maraton, og de fleste har fullført mer enn to. Noen har fullført fire! Dette er ganske formidabelt og vi må finne nye måter å premiere slik innsats til neste år!

Karmøy kommune har trukket ut en elev som har fullført en Mattemaraton. Det ble Thea Kvammen Vikse fra Torvastad skole og kultursenter. Hun vant Karmøy kommune sin Mattemaraton premie: En Marshall trådløs hodetelefon + JBL trådløs høyttaler

Her er info om de ulike skolene og klassene i Karmøy som har deltatt i Mattemaraton. Tabellen viser totalt antall regnet oppgaver og gjennomsnitt antall Mattemaraton- oppgaver pr elev i klassen.

Skole Totalt regnet oppgaver Snitt pr. elev
Eide skole 7B (23 elever) 7864 341
Ferkingstad skole 5 kl. (17 elev) 6782 399
Ferkingstad skole 7. kl. (20 elev) 8862 443
Grindhaug skole 7B (19 elever) 5965 259
Håvik skole 7. kl (15 elever) 12457 830
Kolnes 7 kl (23 elever) 25255 1098
Kolnes 6. klasse (26 elever) 19170 737
Kolnes 5. klasse (23 elever) 15572 677
Kopervik skole 2003 stor(49 elever) 14287 292
Mykje 5. klasse (49 elever) 28760 587
Norheim 7a (21 elever) 7324 349
Sevland 7a ( 24 elever) 5874 245
Stokkastrand 7. kl (18 elever) 5297 294
Torvastad 6. kl  ( 31 elever) 13623 440
Ådland skole 6. kl  ( 16 elever) 8893 556
Bø ungdomsskole 8a (27 elever) 9818 364
Stangeland ungd.sk (eliten ?) 756
Vormedal u.sk. 9E grønn (25 elev) 371 15
Åkra u.sk 8A (25 elever) 7149 286

Realfagsdag med lek og læring på Ådland skole

Tirsdag 21. juni ble det arrangert fagdag med fokus på realfag på Ådland skole. Elevene ble delt i grupper og gikk til ulike aktiviteter som flybrettings-konkurranse, problemløsning/samspill og slå spiker i fjøl. Elevene regnet og målte. Det var også et sanserom hvor de skulle kjenne, lukte og smake med bind for øynene. Elevene var engasjerte og stemningen var god.

Karmøyskolen – Best på læring!